Torsdag d. 05/01 2017

Julen blev overstået på bedste vis, barbecue-anden var perfekt! Der var også helstegt fisk, som var MUMS. Samt kartoffelsalat og en slags coleslaw, begge i Sri Lankansk udgave. Rigtig fint!
Da vi kom hjem v. 23-tiden, var diskoteket i fuld gang. Og der blev ikke bare spillet højt, men HØJT! Glasdørene til balkonen stod bogstaveligt talt og dirrede, dj'en må have en aftale med den lokale ørelæge. Og havde det så bare været 'almindelig' musik, men det dér tekno eller hvad det nu hedder: Først 3-4 strofer af en god pop-melodi så bliver den forvrænget med noget, der lyder som gnæggende skader og så kommer bassen: DUNG-DUNG-DUNG-DADA-DUNG-DUNG-DUNG! Skrækkeligt!!! Vi faldt først i søvn v. 3-tiden.
Vores ny naboer ankom kl 05 om morgenen d. 25., de måtte banke højt og længe på døren for at vække personalet, der lå og sov på sofaerne i restauranten. De var ligeså fulde som gæsterne!
Nytårsaften havde vi booket en sejltur på floden, heldigvis kom vi noget for tidligt til afgangen. For mens vi ventede, fik vi en smagsprøve på aftenens underholdning - præcis som musikken juleaften, bare højere!!!!!!!!! Vi blev enige om, at det kunne vi ikke holde ud i 5 timer, så vi gik tilbage til den hjemlige restaurant, hvor de heldigvis havde et enkelt ubesat bord, som vi fik -PUHHA. Der var godt nok også diskotek, men de holdt sig nogenlunde i skindet, til folk var færdige med at spise. Personalet havde også deres eget bord med arrack og diverse, så de blev sjovere og sjovere, som aftenen skred frem. Nytårsdag var her meget stille!!!!

Vi er ikke længere alene på slottet, julemorgen ankom en større familie fra Haslev, de har besat 4 værelser. I morgen ankommer 'Ole' fra Nr. Åby, han rangerer tilsyneladende næsten ligeså højt som Buddha. Ihvertfald har vi måttet flytte ud af hotellets bedste værelse og en etage ned, til et ikke nær så godt værelse. Men vi fik det at vide, da vi bestilte opholdet, så ingen sure miner!
Skrædderen er overstået, han prøvede igen at prakke mig de to bluser på,som jeg slet ikke havde bestilt. Og med en tredie havde han fusket med den stofprøve, der var lagt ved bestillingen, så jeg kunne desværre ikke bevise noget. Deraf har jeg lært, at man skal snuppe et foto - nå,men det forkerte stof var sådan set OK, så jeg accepterede det, med en spydig kommentar.
De 2 andre meldte jeg ud, at jeg simpelthen ikke gad have,for de var tudegrimme! Så fik jeg en reduktion i prisen og han insisterede på at 'forære' mig en af dem, jeg ikke gad have - ha, det siger mig, at jeg har betalt ALT for meget - som kompensation tog jeg så den mindst grimme...........

Fordi vi havde på fornemmelsen, at vort nye værelse ikke var nær så godt som det første, har vi indtil nu brugt tiden på at hygge os, nyde vejret og udsigten og bare slappe af. I de næste uger vil vi på en eller anden måde ud i landet og 'opleve'.Hvordan véd vi ikke rigtig endnu: Bil, tog, motorcykel, arrangerede ture......?????

Vi har fulgt med i det skrækkelige danske vejr med 2 oversvømmelser, håber, at alle er kommet tørskoede igennem. Mange steder i Danmark har det været værre end tsunamien var her. Den kom 'kun' op i 1,70. Men her var det jo fuldstændig uventet og der var slet ikke nogen sikkerhedsforanstaltninger. Der skete rigtig mange skader og mange steder kan man stadig se dem......

Lørdag d. 24/12 2016

Så blev det Sør'me 24. december igen!🙂

Rigtig glædelig jul til alle jer, der sidder i det grå og blæsende Danmark. Vi følger skam med i vejrudsigten! Og det glæder os da, at Erik ikke har haft behov for 'kosten' endnu!😀

Største nyhed her er, at VI SKAL HAVE AND I AFTEN!
Nok sammen med en masse andet, men and er and...
I god tid gik jeg til vore gamle bekendte her i Aluthgama, dem, vi boede hos sidst. Og de lovede at købe / stege and til os, da de alligevel ville arrangere en barbecue-aften. Og så kunne de jo godt se fortjenesten, hvis de fik 2 gæster mere med. Der er nemlig kamp om at få folk ind. Der, hvor vi bor, holder de også en slags barbecue, med fisk og kød, men ingen and. Det kunne jeg såmænd nok ha' fået dem til, men: Der bliver også discotek, med discjockey og dans! Og dét er ikke os!

Ellers er der ikke noget nyt, vi hygger os stadig gevaldigt med bare at daffe rundt i byen og slappe af.
Lidt genvordigheder er der også: Vi regnede med, at vi kunne leje bil og køre rundt: ALLE, vi har talt med, ikke bare frygtsomme turister og lokale, der selv vil score en taxakørsel, men uvildige folk og rejsebøger siger, at det skal man absolut ikke gøre. Udlejningsbiler er i ekstremt dårlig stand, mindre veje er i dårlig stand og folk kører som gale. Hvis man er udenfor de gængse turistområder, tales der KUN Sri Lankansk, så det er svært at spørge om vej eller anden hjælp. Og der er flere eksempler på, at hvis man som turist bliver impliceret i et uheld ude på landet, ja, så bliver man simpelthen overfaldet og (i bedste tilfælde kun) gennemtævet. Så det har vi opgivet.😥

Det giver os så problemer med at komme ud at se de naturområder, vi gerne ville. Eneste mulighed er at hyre en bil med chauffør, det koster ikke meget mere end selv at leje en bil. Fordelen er, at man kan nyde udsigten i stedet for at bekymre sig om trafikken. Til gengæld skal man slæbe rundt på en guide hele tiden og aldrig være sig selv!
Vi overvejer dog at få en transport til øens mest populære naturpark, Yala. Men det er hundedyrt, både at komme ind og at bo i parken, hvad vi jo gerne ville.🤔

Andet uheld er, at jeg er blevet stukket / bidt af et infamt krapyl. Det startede med, at jeg opdagede et lille, blåt mærke, 2-3 millimeter i diameter, på storetå-knoklen. Næste morgen havde det bredt sig til et 5x5 cm blåviolet, hævet og mega-ømt område. Som selvfølgelig sad lige der, hvor sandalremmen trykker! Så jeg måtte polstre med vat og plaster.
Efter 5-6 dage begyndte det at trække lidt ud i foden, og nu har jeg 'bare' en lille øm plet i svangen og en noget hævet fod.
Jeg tror, det er et eller andet kræ med vævs-opløsende gift!
Burde nok have konsulteret en lokal medicinmand, men...

Og så er jeg i kamp med en skrædder: Har bestilt et par bluser, da jeg 1ste gang var til prøvning, havde han syet 2 af dem i forkert, frygteligt grimt stof. Den ene '.....fordi han ikke havde mere af dét stof, vi aftalte.....' Den anden, fordi han simpelthen havde taget fejl.
Næste gang jeg var der, fattede jeg egentlig ikke, hvad jeg skulle. Ingen prøvning eller noget. Kun en besked om, at mit grønternede stof ikke kunne skaffes. Og så prøvede han at prakke mig alt mulig andet på. Lige indtil jeg ret surt sagde, at hvis jeg ikke kunne få det aftalte stof, så blev der en bluse mindre!!! 😠
Så tog han sig sammen og lovede at forsøge at skaffe stoffet. Som han ellers havde påstået, han ikke kunne skaffe, for han fik det fra Bangkok - hmmmmmm.....
Men går den, så går den. Nu er jeg spændt på, hvad han har fundet på til næste gang!
For at sætte lidt skub i ham har jeg bildt ham ind, at vi rejser 1. januar, jeg skal derned igen d. 29., så da håber jeg selvfølgelig at få bluserne med. Hvis ikke, og hvis han har tænkt sig at lurepasse og regne med, at jeg ikke kan komme efter ham, fordi vi er rejst, så skal han bare se løjer........

Nå, nu vil jeg ud på altanen og have den reglementerede eftermiddagsdrink, inden der skal gøres klar til julemiddagen.

I morgen skulle der iflg. vor vært her komme nye, danske gæster til hotellet, hvor vi ellers har haft det hele for os selv. Så må vi se, om det stadig bliver ligeså fredfyldt og privat at bruge altanen, som kun er adskilt fra naboen med et par planter.

Nok en gang: God jul!

Onsdag d. 14/12 2016

Endelig et livstegn herfra!

Efter en OK flyvetur ankom vi i god orden til Colombo.
I ankomsthallen fandt vi nemt hotellets udsendte, der stod med et skilt med vore navne.
Turen sydpå til Aluthgama tog ca 1½ time. Selv om der er ny motorvej det meste af strækningen, skal man åbenbart også gennem nogle byer, her går trafikken umådeligt langsomt pga mennesker, køer (både trafik- og muh-), andre bilister, tuktuk'er og motorcykler, i ét stort mylder.
Vi har fået hotellets bedste værelse, eller rettere: det med den bedste udsigt. Selve værelserne er næsten ens, meget store og delt op i en soveafdeling med skabe og seng samt en 'stue' med sofa, bord og stole.
Derudover er der en køkkenafdeling med 2 kogeplader, brødrister, elkedel og kaffemaskine. Husgerådet er sparsomt, en gryde (STOR) og en pande (lille). Men der ér, så vi kan lave mad.
Selv om det absolut ikke er dyrt at spise ude og selv om der er en rigtig god restaurant i underetagen, hvor vi bor, er det altså rart ikke at være tvunget til at 'spise ude' hele tiden.

Så vi har med større og mindre held forsøgt os med de lokale råvarer. Der er marked lige ved siden af hver mandag, der har jeg købt bunker af gode grøntsager. Kød og fisk er det lidt sværere med. Ikke fordi varerne ikke er friske, men at finde ud af, hvad slags kød, der sælges -hmmmm. For eksempel købte jeg noget, der hed 'steak', altså en god, engelsk bøf, troede jeg - HA- det viste sig at være så sejt, at vi måtte opgive at spise det!
Men så blev det skåret i bittesmå tern og marineret i soya og serveret dagen efter i en grøntsagsblanding. Det var OK.

Valutaen er Sri Lankan rupee, forkortet LKR. 100 LKR = 5 kr.
En stor øl koster omkring 400 LKR på værtshus, ca 220 hos spruthandleren. Som i mange udviklingslande (og Sverige/Norge!) kan spiritus KUN købes i en autoriseret butik, IKKE hos købmænd og supermarkeder. Der er 2 butikker her i byen,men da den ene er noget dyrere end den anden, handler vi kun et sted. Og har vist allerede fået rygtet ødelagt. Vi køber nemlig 6 øl ad gangen og ikke bare 1, som de lokale.
Et almindeligt måltid koster fra 800 - 1200, skal man op i 'mixed grill' eller 'alt godt fra havet', løber det op i 2000.

Vi har endnu ikke foretaget os meget, for vi har simpelthen ikke kedet os nok til at begynde at tage lidt ud fra Aluthgama. Men hver dag har vi gået en laaaang tur, på stranden, i byen, i den nærliggende skov, langs lagunen.....
Vi har den første udflugt 'på skinner', om man så må sige: Vi vil en tur med toget til Galle, som ligger ca 50 km sydpå. Både for at se os om og for at undersøge, hvad det koster at leje en bil. Uden chauffør, det kan man ikke gøre i Aluthgama! Her er der altid en chauffør med, der får kommision fra de forretningsdrivende for at lokke folk ind i deres bikser.
De første dage vi var her, kunne vi heller ikke gå i fred på gaden for 'indpiskere', der først prøvede at lokke os ind i diverse bikser. Og når vi så selv fandt en butik og gik ind, fulgte de efter og lod, som om det var DEM, der havde lokket os ind!
Nu er vi heldigvis blevet kendte ansigter, så vi kan gå i fred.